Voeding en leefstijl

Nu je zwanger bent zorg je niet meer alleen voor jezelf maar ook al voor je kindje dat in je groeit. Daarom is het belangrijk om gezond te leven en om met bepaalde zaken rekening te houden. Deze adviezen zullen we tijdens de vroege voorlichting en tijdens je controle met je bespreken.

Via deze link vind je alle belangrijke adviezen rondom voeding en leefstijl in de zwangerschap

Voeding

Het is belangrijk om vers, gezond en gevarieerd te eten tijdens de zwangerschap. Daarnaast is het belangrijk om minimaal 2 liter te drinken per dag. Ook zijn er producten die worden afgeraden om te eten en te drinken tijdens de zwangerschap.

Via deze link vind je alle belangrijke adviezen rondom voeding in de zwangerschap.

Zwangerschapsvitamines

Als je gezond en gevarieerd eet in de zwangerschap, en minstens twee keer per week vette vis eet, is het in principe niet nodig om naast extra vitamine D en foliumzuur andere vitamines te slikken. Mocht je toch niet zo gezond en gevarieerd eten of graag extra vitamines willen slikken dan is het belangrijk om een vitaminepreparaat te kiezen dat speciaal voor de zwangerschap is. Een te hoog gehalte vitamine A kan schadelijk zijn voor je ongeboren kind, en het zwangerschapspreparaat bevat daarom minder vitamine A.

Foliumzuur

Vanaf minimaal 4 weken voor en tot 10 weken na de bevruchting is het belangrijk om foliumzuur (0,4mg) te slikken. Het gebruik van foliumzuur verkleint de kans op een open rug bij je kindje.

Vitamine D

Door vitamine D wordt calcium goed opgenomen uit je voeding. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van stevige botten en dat is tijdens de zwangerschap extra belangrijk voor jou en je kindje.

Het advies van de Gezondheidsraad voor zwangere vrouwen is om 10 microgram extra vitamine D per dag te gebruiken of om elke dag 15 tot 30 minuten buiten te zijn. Wanneer je een donkere huidskleur hebt, bedekkende kleding draagt of gesluierd bent kun je het beste 10 microgram vitamine D per dag extra slikken, omdat 30 minuten buiten zijn niet voldoende is om voldoende vitamine D op te nemen.

Roken

Roken en meeroken is schadelijk voor, tijdens en na de zwangerschap. Voor beide ouders is het daarom belangrijk om te stoppen met roken. Voor de zwangerschap heeft het invloed op de vruchtbaarheid, tijdens de zwangerschap geeft roken een verhoogde kans op complicaties en na de bevalling verhoogt het de kans op wiegendood. Het stoppen met roken kan erg moeilijk voor je zijn, maak dit bespreekbaar bij ons zodat wij met je mee kunnen denken. 

Alcohol

Alcoholgebruik voor de zwangerschap voor beide ouders kan invloed hebben op de vruchtbaarheid. Tijdens de zwangerschap is het afgeraden om alcohol te nuttigen, omdat dit schadelijk is voor je kindje. 

Medicatie

Het gebruik van medicatie voor en tijdens de zwangerschap kan schadelijk zijn voor je kindje. Dit geldt ook voor medicatie die zonder recept te verkrijgen is bij de drogist. Heb je een zwangerschapswens of ben je zwanger bespreek dit dan met je huisarts of specialist zodat het medicatiegebruik kan worden aangepast.

Gevaarlijke stoffen

Bepaalde stoffen kunnen schadelijk zijn voor de vruchtbaarheid of voor je kindje. Hiermee bedoelen we giftige stoffen, chemicaliën of straling. Vermijdt daarom het in contact komen met schadelijke stoffen of tref extra veiligheidsmaatregelen. Via deze link vind je meer informatie over schadelijke stoffen.