Miskraam
Bloedverlies in het begin van je zwangerschap geeft zorgen. Toch betekent het verliezen van vaginaal bloed niet altijd dat je een miskraam krijgt. Bij ongeveer de helft van de vrouwen die in de eerste drie maanden bloedverlies heeft eindigt de zwangerschap in een miskraam. Bloedverlies in het begin van je zwangerschap kan ook onschuldig zijn en vanzelf weer stoppen. Het kan bijvoorbeeld komen door de innesteling van het vruchtje in de baarmoederwand, door harde ontlasting, door geslachtsgemeenschap, door een poliep of spontaan zonder duidelijke oorzaak.

Als je bloedverlies hebt maken we graag een echo om meer duidelijkheid te geven. Neem gerust contact met ons op als je bloedverlies hebt en je zorgen maakt!

Wat is een miskraam?
Een miskraam is het verlies van een niet levensvatbare vrucht. De eerste verschijnselen zijn vaak vaginaal bloedverlies. Het kan ook voorkomen dat bij de eerste echo een niet levend vruchtje gevonden wordt. Dit heet een missed abortion.

De oorzaak van een miskraam is bijna altijd een aanlegstoornis. Het vruchtje is niet in orde en de natuur vindt een logische oplossing: het groeit niet verder en wordt afgestoten. Aangezien een miskraam veroorzaakt wordt door een aanlegstoornis is behandeling niet mogelijk. 1 op de 10 zwangerschappen eindigt in een miskraam.

Miskraam in gang
Meestal komt de miskraam enkele dagen na het eerste bloedverlies op gang. Het kan ook langer duren, soms wel enkele weken.

Geleidelijk ontstaat een krampende buikpijn en neemt het bloedverlies toe. In de loop van enkele uren wordt de vrucht uit de baarmoeder gestoten. Voor en tijdens het uitstoten van de vrucht kan het bloedverlies heel hevig zijn. Je zult flink bloedstolsels verliezen. Dit mag ongeveer 4 uur aanhouden. Als je langer dan 4 uur hevig bloedverlies en hevige buikkrampen hebt of je hebt onze hulp nodig neem dan contact met ons op.

Neem direct contact met ons op:
– Als je langer dan 4 uur hevig bloed verliest met stolsels en buikpijn
– Als je hevig bloed verliest en duizelig bent of neiging krijgt tot flauwvallen
– Als je koorts ontwikkelt boven 38 ºC
– Als je ongerust bent

Via deze link vind je meer informatie over een miskraam.